LAOS EN CAMBODJA - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Sjeel Meijerink - WaarBenJij.nu LAOS EN CAMBODJA - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Sjeel Meijerink - WaarBenJij.nu

LAOS EN CAMBODJA

Blijf op de hoogte en volg Sjeel

30 Mei 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

VANGVIENG - VIENTIANE - PHNOM PENH - SIEM REAP - SIHANOUKVILLE - DEEL1 KOH RONG

joeeee hallo,

VANGVIENG
Vanaf Luang Prabang gaan we (weer!) met de bus naar VangVieng. De bus deed er ongeveer 7 uur over en we hadden maar weer een VIP ticket gekocht. Het is trouwens elke keer super spannend wat voor bus we nu weer krijgen want wat ik heb geleerd is dat die geweldige plaatjes nooit het zelfde zijn als je krijgt haha. Onderweg naar VangVieng weer intens veel bochten en sick hoge ravijnen waar gewoon geen vangrails zit. Nou en echt m'n angst is niet voor niks!! Uurtje onderweg en toen moesten we vol op de rem want voor ons op de weg lag een scooter totalloss en de jongen die de scooter reed lag met z'n bovenbeen bot uit z'n broek gestoken in de greppel. Gadverdamme!! Mensen uit onze bus hebben hem geholpen en na een uur konden wij weer verder en hij werd met z'n gebroken been gebracht naar het ziekenhuis. VangVieng is ook wel bekend om het tuben. Een binnenband van een vrachtwagen waarin je een soort van kroegentocht doet via het water. Je wordt dan met touwen binnen gehengeld om daar te komen drinken (lees:zuipen) en haha ja de combinatie alcohol en zwemmen en water... Vorig jaar zijn daar 56 mensen dood gegaan. Ik vertel dit expres maar achteraf haha! Het was echt meeega leuk, je komt dan aan in het eerste barretje van de 5 rond 12u, ook dan begint eigenlijk meteen het drinken dmv spelletjes zoals beerpong enz. Ik was er best goed in haha, nou allemaal verschillende teams gemaakt en dat lang gespeeld! We zijn trouwens met twee meisjes uit Zweden en een jongen en een meisje uit Engeland gaan tuben! Als je dan op een gegeven moment doorgaat naar de volgende bar spring je in je tube, je gaat dan 1 km per uur omdat het dry season is, en wordt er een touw naar je gegooid zodat je kan aanleggen bij de volgende bar, overal geven ze welkoms shotjes !! Je moet voor 18u je tube terug brengen in de stad anders krijg je je geld niet terug maaaaar dat is zo slim van ze want ja als je pas rond 17u aan komt in je laatste barretje kun je never nooit terug zijn om 18u! Niet gelukt hahaha!! De dag erna hadden we sochtends bedacht dat het beter was om even een chill dag in te lassen want we waren allebei een beetje ziek HAHA, heledag friends gekeken want overal wordt hier friends op de tv gespeeld en ze hebben alleen maar barretjes waar je kan liggen. Dit stadje is gemaakt om te chillen als je brak bent of te tuben. Misschien dat dit ook wel de reden was waarom wij hier uiteindelijk 7 dagen zijn gebleven haha! Ook zijn we nog naar de blue lagoon geweest, ijskoud blauw water ergens in de bergen, heel erg mooi en lekker verfrissend. Je moest wel eerst 10 km in een skere tuk tuk over keiharde stenen en hobbels. Brak zijn en hobbels is echt de slechte combi even!! Aangezien annie en ik niet echt een leven hebben en de tijd aan ons is zijn we voor de verandering de dag erna weeeer gaan tuben haha! wat een slecht plan, wij samen waren echt koning beerpong en iedereen wilde tegen ons spelen. Ja super leuk maar kost je uiteindelijk best wat geld en veel biertjes hehehe, dat werd annie even wat te veel HAHA. Ik zal niet in detail treden (sorry jenny en wiebe) maar ze had ineens vet goede moves en ik heb de buikspieren weer getraind, so funny! Rond 20u waren we terug, even snel gedoucht en gegeten en toen om 22h naar onze favoriete bar waar het elke avond ladies night is. Dat betekent... Alle drankjes gratis!! Duurt tot 00u en dan ga je met z'n alle de tuktuk in opweg naar een club in downtown Laos "jungle bar". Nou de naam jungle was meer dan terecht, kwam nog even een tropische storm langs, z e i k n a t!!

Kleine waarschuwing: nee we hebben geen tempel gezien, zelfs niet de ene die je alleen in VangVieng gezien moet hebben... Zelfs niet een blik geworpen ondanks ons hostel 200m verder zat... We bevonden ons een week echt in chersonissos ofzo!

Oh en wat wel echt chill is aan Laos, het staat bekend op de sandwiches en die zijn zoooo lekker. Een sandwich is 2€ en je kan er alles op krijgen wat je wil. Wij aten ze als ontbijt lunch avondeten en als "na-het-uitgaan-eten" haha ik missss die!!
(Annie; Bij elke maaltijd gaat er een pot ketchup doorheen bij Sjeel, geen ketchup? Geen sandwich!!) Haha
Nog een dag hier gechilld, friends gekeken en m'n reis dagboek helemaal bij gewerkt met ins en outs die ik hier niet op kan zeggen want jaaaaa die zijn er ookheheheh!

VIENTIANE
Van VangVieng naar vientiane (hoofdstad van Laos) is het ongeveer 4u met de mini van, dus dat is lekker kort en geen bergen meer dus heerlijk! Vientiane was echt geen reet aan. We zijn er 2 nachten geweest en vonden het allebei het saaiste waar we zijn geweest. Er was niet veel te doen. We hebben wel een groot monument bezocht en dé tempel van vientiane. Dat was overigens wel heel mooi. Er zijn redelijk wat verschillen tussen de tempels in Thailand en Laos. Laos heeft veel minder goud en iets donkere kleuren. Veel meer glimmers en andere afbeeldingen. Het is ook echt een stuk ouder. Laos zelf is ook veel minder ontwikkeld en we zien hier veel meer armoede. Iedereen is wel heel vriendelijk en het landschap is prachtig. Heel groen en primitief, je ziet mensen nog achter koeien lopen en huisjes van golfplaten. Het is echt een levensles voor ons om dit alles te zien. Sommige mensen die ietsjes rijker zijn hebben een scooter en wat doe je als je een gezin hebt van 5 mensen? Nou huppa allemaal op die scooter hoor.. Kind van 1 wordt tussen de ouders gesandwicht, ander kind staat voorop en die ander zit op de rug van de moeder achteraan. Mijn hemel en dan nog hard rijden he? We schokken ons dood maar dit is echt intens normaal haha, we kijken er nu niet meer van op.

Thailand was veel meer ontwikkeld en veel drukker bebouwd. Ook veel armoede maar niet zo primitief als wij hebben gezien in Laos. Echt huisjes met niks, mensen leven op straat en lopen in kleren die ze denk ik al jaren aan hebben.

PNHOM PENH (Cambodja)
Vanuit Vientiane zijn we gevlogen naar de hoofdstad van Cambodja! Met Vietnam airlines duurde het ongeveer 1u en 5 min ipv een busrit van 22uur. Hadden we echt even geeeeen zin in. In phnom penh hadden we een hostel gevonden met zwembad en een chille bar. De enige twee bedden die ze vrij had was een dorm.. 8 mensen in een kamer met een badkamertje........

Annie: "ja doei dat ga ik echt niet doen hoor"
Sjeel: "Misschien moeten we het een keer proberen..
Annie: "okee.... misschien wel....."

Nou daar gingen we hoor... Allebei boven in een stapelbed met 3 jongens en 3 andere meisjes.. Kamer zonder werkende gordijnen, matras leek wel een stoeptegel maar ook dat hebben we overleefd en was niet heel erg. Maar een nachtje was genoeg, we hadden geld van jenny en wiebe gekregen om wat mee te doen. Dat geld hebben we gebruikt om 3 nachten in een of ander mega luxe hotel te slapen. En helllll yeaaahhhh allebei een 2 persoons bed, een regen douch een bad, een balkon een mega lange grote spiegel, een zwembad op het dak en geen enge beesten of iets. Dat was zooooo lekker!!! In phnom penh hebben we echt heel veel gezien en ik denk ook het meest indrukwekkende wat we hebben gezien.

Op zaterdag zijn we naar de killing fields geweest en naar het tong sluengS21 prison. Als ik er aan denk krijg ik zo weer kippenvel en de tranen in mijn ogen. Annebeth en ik wisten eigenlijk niets er over ondanks dat het 35 jaar geleden is gebeurd. We hebben ons daarom ingelezen voor we er heen gingen maar dat was echt niks met wat we hadden konden verwachten. Wat een verdriet en pijn hangt er daar. Bij de killing fields kregen we een audiotour die gelukkig Nederlands was. Je gaat dan langs de plekken die heel betekenisvol zijn en daar krijg je uitleg. Er zijn 35 jaar geleden 1.7 miljoen mensen vermoord, het waren Cambodjanen tegen Cambodjanen onder leiding van Pot Pol, Khmer Rouge. (Google het als je tijd hebt!!) het komt er op neer dat iedereen dood moest en niet door een kogel maar door alle manieren die nog meer pijn doen. Mensen werden hier gemarteld, gesneden met van alles en nagels werden uit je tenen getrokken en gedompeld in alcohol. Tepels werden uit je getrokken als je niet toegaf wat zij verzonnen. We hebben intens veel massa graven gezien, massa graven van 160 mannen zonder hoofd, massa graven van 450 vrouwen die naakt er in zijn gegooid.... Mensen die levend zijn... Het was zo erg, het was onbegrijpelijk hoe dit kon gebeuren. Ik wil er niet teveel over vertellen want het maakt me echt ongelukkig maar het meest indrukwekkende en emotionele wat ik daar heb gezien waren twee bomen. De ene boom was er om kleine babies tegen aan te slaan zodat ze dood gingen voor de ogen van hun moeder. Dat is de boom die ik op instagram heb gezet. De andere boom was de "Magic Tree". Deze boom had heel veel speakers, via onze headset hoorden we dat daar 35 jaar geleden elke dag het zelfde muziekje werd gedraaid zodat de mensen die nog in een hok zaten te wachten op de dood alleen maar muziek en keihard werkende machines hoorden in plaats van het gekrijs gehuil en gesmeek van de mensen die werden gemarteld of vermoord. Het bizarre is, is dat ze nooit alle botten en tanden kunnen oprapen die daar liggen dus overal staan bordjes met: "don't step at the bones". An en ik stonden perongeluk op een kaak die uit de grond kwam en we hebben een hele kies met wortel gevonden..

Na de killing fields zijn we door gegaan naar de S21 gevangenis. Dit was voorheen een high school maar in de tijd van Pot Pol is dit omgetoverd tot gevangenis voor dat je naar de killing fields wordt gebracht. De gevangenis was een soort van museum, de begane grond liet bij alle foto's zien van de vermoorde mensen. En wat zijn 1.7miljoen foto's veel... Zoveel pijn en verdriet in hun ogen. Ik kan het niet uitleggen, aangezien het zo kort geleden is zijn alle attributen die men gebruikte voor het martelen nog redelijk in stand en worden daar tentoongesteld. An en ik werden er zo misselijk van, er zijn namelijk ook door het Khmer Rouge veel foto's gemaakt en filmpjes en die waren daar ook tentoongesteld. Die wil je níét zien. Aan het einde van het museum zagen we twee oude mannetjes zitten en ineens kregen we het zo benauwd. Er zijn 7 mensen die meer dood van levend uit de killing fields zijn gekomen, waarvan er nog 2 in leven waren.. Deze mannen, ik gok ongeveer 85 jaar oud, gaan elke dag langs S21, en ze waren hier!!! Ze lachen en we zijn met een van hem op de foto geweest. Onbeschrijfelijk. We hebben zijn verhaal gekocht wat hij heeft geschreven. Ik heb z'n boek uit en ben blij dat ik weet wat hier heeft gespeeld nog geen 40 jaar geleden maar het is zo onvoorstelbaar erg..

Oke genoeg ellende en verdriet, we hebben hier ook heel veel leuks gedaan. We hebben -weer- de bekende tempel bezocht die op een berg staat. De berg is gebouwd door de mensen zelf. Het was weer heel anders dan Thailand en leek meer op wat we in Laos hebben gezien. Wel weer overal buddha's maar echt donkere kleuren en ouder. We wilden ook naar het Royal palace maar daar kwamen we niet in zonder lange broek en lange mouwen. Nou echt niet dat ik hier lange mouwen of lange broek aan doe, het is 45 graden en ik denk dat annie zou sterven met ook maar iets wat langer is dan een hemdje haha!

We hebben veel gekletst over wat we hier hebben gezien omdat het toch wel het heftigste is wat we hebben gezien, veel aan het zwembad gelegen. Allebei intens verbrand, toch weer teveel geld uit gegeven. We hebben echt geen idee waarop we moeten bezuinigen want volgens ons doen we al vet zuinig maar ik gokkkkk dat we de massages, manicure en pedicure misschien niet meer moeten doen haha!! We zijn 6 dagen in phnom penh geweest dus het werd hoogtijd om door te gaan naar Siem Reap. En Jawelllll 6 uur met de bus, jippie! We zijn nu trouwens over de helft van onze reis... We hebben nog ongeveer 6.5 week te gaan, we denken nog 2 week nodig te hebben voor Cambodja want we willen echt even een week niks doen op een tropisch eiland met witte stranden en blauw water.. Even uitrusten voordat we de overtocht maken naar Vietnam. Laatste maand in Vietnam!!

SIEM REAP
Jaaaaa herenigt met ons beste reis vriendinnetje Ilse! Met Ilse hadden we in pai ook al paar dagen mee op getrokken en nu in Cambodja weer mee af gesproken. Het hostel is mega chill, zwembad en een beach bar op het dak!!! Er is niet mega veel te doen in Siem reap behalve onze favorite place to be.. The night market!!! We hebben denk ik al wel 83628 markten gezien maar het blijft leuk. Annie en ik hebben even ons geld geteld en we zijn diep in shock. We dachten ongeveer 3000-4000€ uit te geven in de 14 weken die we hebben, nou ons leven is echt in een diepte punt beland want we zitten beide al op 3200€ HAHA. En weet je hoe dat komt? We laten ongeveer elke dag onze nagels lakken en vijlen, onze teennagels meestal daar ook bij. Voetmassages hier zijn ook chill want alles is goedkoop.. Nou alles bij elkaar is dus echt tering duur. Nouja we leven maar een keer en dit is een ervaring voor the rest of your life! Boven in ons hostel zit dus die bar waar savonds beerpong toernooien worden gehouden en guess who's the best..... SENA! (Sjeel en Annebeth) mijn god wat is dat leuk maar je drinkt er zoveeel door.. Na het beerpong gaan we dan door naar de pubstreet waar je echt tot laat kan feesten met airco binnen. We hebben hier ook een groep jongens uit Canada ontmoet waar we veel mee optrekken!! En uitgaan, eigenlijk doen we hier in Siem reap niet zoveel anders dan chillen en uitgaan... Cambodja is trouwens echt super leuk, mensen zijn vriendelijk en iedereen wil je helpen.

SIHANOUKVILLE
vanaf Siem reap hebben we de hotel bus geboekt naar sihanoukville, met weer een stop in phnom penh doen we er 11.5u over om aan de kust van Cambodja aan te komen. Met z'n 3 kwamen we aan en nou jeeeezus hotel bus??? Annie en ik lagen echt lepeltje lepeltje, ik met m'n kop tegen het raam gedrukt en annie met haar been uit het bed. Wat-een-ellende!!!! Slaappil achterover gegooid en toch nog wat kunnen slapen!! In sihanoukville aangekomen hebben we met z'n 3 een kamer geboekt, mega chill eigen badkamer en eigen bedjes zonder te delen met vreemden! In sihanoukville was het weer een hele week alsof ik op de strip in albufeira stond. Nou matsie, jij bent daar nu, ik weet hoe je je voelt. Alleeeeen maar drank spelletjes spelen aangezien onze Canadese vrienden ook hier zijn aangekomen, dus die komen savonds naar ons hostel en dan gaan we spelletjes doen voor we uitgaan. Het uitgaan is hier aan het strand, suuuuuper leuk!!! Annie nog even uit het oog verloren maar gelukkig was ze in goede handen met haar boy uit de UK. Skaterboyyy!! (Hij was hééél leuk!!!!)
Nou dan zal ik voor de mensen die het interessant vinden even verder in details treden... haha Ilse was ook pleitos... Ook alweer een skater/surf boy..

Annie; Sjeel lijkt wel heel onschuldig, maar dat viel reuze mee, want ik keek over mijn schouder en daar stond ze met haar Canadese boy... Niks geen onschuldige Sjeel!!

We hebben werkelijk 6 dagen in sihanoukville niks anders gedaan dan bijkomen van de avond er voor en dan de avond zelf weer opladen en klaarmaken voor weer een avond stappen. Op het strand chillen en savonds bussen in t hostel. Wat een leven.. Echt een weekje flink misdragen, maaaar we gaan lekker door naar koh rong nu. Ilse is door naar Bali, dat is super jammer want we zijn echt twee weken samen geweest en we missen je hoor ilss!!

KOH RONG
Oke de plaatjes van Google komen exact overeen met hoe mooi het is. Wat we tot nu toe hebben gezien is prachtig. We hebben het strand en de beerpong bar heel goed gezien HAHA. Wederom hebben we gisteravond het beerpong toernooi gewonnen. Van Ierland, Amerika en Thailand gewonnen, geen idee hoe we het doen maar ik denk dat we dit tevaak samen hebben gespeeld. We hebben voor een nacht een iets duurder bungalowtje geboekt maar de teeeeering wat een hoopje ellende is dit!! Geen stroom, geen WiFi, geen handdoeken, geen wastafel geen eigen wc of badkamer. Maar 3 voor deze hele toko. En de douche en wc worden ook veel gebruikt door immens grote gekko's en spinnen. Brrrr, annie en ik moesten samen in een mosquito net klamboe ding slapen omdat je in dat Bamboo hutje alleen maar een bed hebt met verder niks. Nouja verder niks, we hadden denk ik 927392 mieren en 2873 muggen in onze klamboe en een vleermuis in ons hutje. Drie keer raden hoe annie en ik in dat bed lagen. FLEECEDEKEN want ja je bent doodsbang maar dan zweet je je weer dood. We hebben beide echt 2 uur geslapen en wisten njet hoe snel we moesten veranderen van hostel. Maar alles blijkt zo te zijn, het is een mega schattig mooi eiland maar hoe je hier slaapt is gewoon echt verschrikkelijk. Gister hebben we gezwommen in de nacht met plankton. PRACHTIG! We liepen ergens naar een afgelegen gebied en daar het water in, als je je handen of wat dan ook bewoog onder water dan leken het wel honderden sterren onder water. Zulke felle lichtjes en zoooveeeel! We gingen weer met de Canadezen samen, net afscheid genomen. Zij gaan door naar vietnam. Misschien zien we ze daar nog!

Iedereen heeft last van bed bugs en mieren die ook in je bed zitten. Ik ga echt janken als het niet beter wordt vannacht... We hebben nog 5 weken te gaan, we denken rond 7-8 juli terug te komen. We hebben al 9 weken gehad..

We gaan hier een week chillen en dan ons visum voor Vietnam regelen in sihanoukville en dan op naar de laatste 4 weken Vietnam!!! Wat gaaaat de tijd toch snel, we moeten beide echt al stiekem huilen als we denken hoe snel de tijd gaat..

Liefs en een hele dikke kus van ons. X

• 30 Mei 2015 - 07:51

Wiebe:

Het avontuur gaat maar door, leuk, leuk, leuk! We dachten als, wanneer komen de boys in beeld... Al die voetmassages, dat hakt er wel in. Dus dat wordt nu dus zuunigjes aan doen. Heel veel plezier nog. J/W

• 30 Mei 2015 - 10:39

Opa En Oma S:

Hallo schatjes,
    Wat een mooi reisverslag en behoorlijk lang.Jullie hebben het wel naar je zin om zo te lezen.
    Ga zo door en geniet ervan.
    Heel veel liefs en dikke knuffels van ons.

• 30 Mei 2015 - 12:23

Oma En Opa Meijerink:

Verwacht niet van mij, dat je antwoord krijgt op elke geschreven zin, want dan zou ik ook een boekwerk
    terug moeten sturen.
    In elk geval heb je het tuben met een lange kroegentocht overleeft en zal VangVieng nog lang in jullie
    herinnering voortleven.
    Zo maak je van alles mee en zie je verschillen in de landen die je bezoekt. Armoede troef zeker?
    Ja die killing fields van Pol Pot zullen ongetwijfeld indruk op jullie hebben gemaakt en het is na 35
    jaar nog steeds angstaanjagend om daar rond te dolen.
    Goed dat jullie dit gezien hebben want aan de geschiedenis kun je toch niets veranderen.
    Zo te lezen heeft Cambodja op jullie beiden enige indruk achter gelaten, getuige de internationale
    kennismaking met skaterboys uit UK en Canada.
    Het bezoek aan Koh Rong zal wel de meeste herinneringen oproepen aan het legioen mieren en
    muggen dat jullie gezelschap heeft gehouden.
    Ik zou zo zeggen, ook daar moet je van genieten en daar hebben jullie nog minstens een maand de
    tijd voor.
    Veel plezier nog in Vietnam en wat je daar allemaal zult ervaren.
    Knuffels voor jullie beiden van ons.

• 30 Mei 2015 - 12:57

Fiona:

We zijn weer op de hoogte en dat is prettig! Geniet maar lekker verder dames van dit grote avontuur, liefs de Fadda's

• 30 Mei 2015 - 21:53

Ebelien:

Lieve Sjeel en Annebeth!! Zooo leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken!! En wat gaat de tijd toch snel, geniet in Vietnam!! Veel liefs, xxxx