BANGKOK - CHIANG MAI - PAI - LUANG PRABANG - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Sjeel Meijerink - WaarBenJij.nu BANGKOK - CHIANG MAI - PAI - LUANG PRABANG - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Sjeel Meijerink - WaarBenJij.nu

BANGKOK - CHIANG MAI - PAI - LUANG PRABANG

Blijf op de hoogte en volg Sjeel

06 Mei 2015 | Laos, Vangviang

Joe! Zijn we weer!

BANGKOK
Na het vorige verhaaltje zijn we weer met een bus naar Bangkok gegaan vanaf Koh Phangan. Dat was weer iets van 9 uur. Je gaat dan eerst met de boot via Koh Samui en Koh Tao naar de haven en dan in de bus. VIP bussen zijn hier echt NIET VIP, heb nog nooit zulke skere tijden gekend. Als het zeg maar regent buiten, zou je denken dat je droog zit in een bus maar hey.. Lang leve de lol want dan regent het binnen net zo goed!!! Bangkok waren we natuurlijk eerder al geweest maar we vonden het zo leuk daar dat we hier weer een week waren gebleven (achteraf veel te lang ivm visum).. We zaten weer in het zelfde hotel wat eigenlijk ook veel te duur was voor zo'n lange tijd maar zooo lekker omdat je overal WiFi hebt en een zwembad! Nu hebben we eens een paar dagen veel bekeken. Op khao san road staan overal tuktuks die je voor weinig geld een hele dag willen rondleiden door de stad langs alle highlights dus Annie en ik dachten, oké chill voor 1.20€ zolang als wij willen.. Nou zoals papa als zei, dingen zijn vaak te mooi om waar te zijn. Nou daddy ik hoorde je stemmetje in m'n hoofd "Sjeel doe het nou niet, voor die paar euro meer neem je maar mooi de taxi". En toch namen we de tuk tuk, en net voor we weg gingen zei die; "we maken ondertussen even snel een kleine stop bij een winkel met kleding, lopen jullie rustig en geïnteresseerd een rondje, kopen niets en dan krijg ik gratis benzine". Dus ik zeg: ok prima maar dan willen we niet meer dan 0.50€ betalen. Dat was meteen goed, hele dag rond gereden worden voor 25 cent per persoon. Nou paar tempels bekeken -die overigens heel mooi zijn, wat Arun, wat Pho, grand palace etc- en toen naar de winkel. In alle tempels en er omheen moet je je schouders en benen bedekt hebben. Wij lopen allebei bijna naakt, omdat het met 45 graden te warm is voor ook maar een broekje, dus bikini en jurkje is het enige wat eigenlijk ook niet te verdragen is. Dan krijgen we dus altijd leen materiaal en HAHA dan lig ik standaard in de slappe lach want Annie ziet er dan uit, haha ik wil daar echt een foto van boven mijn bed. Een rode rok vanaf je taille tot je enkels, met een leuk printje, dan krijg je een doek over je schouders en armen, die dan wonder boven wonder net roze is met een ander printje, en dan is Annie haar hoofd net zo rood als de rok, en de tissue waarmee ze haar zweet hoofd afdept is net zo wit als het stukje enkel dat onder de rok uitkomt hahahahahahahahaha. Dan gaan de gesprekken met Annie altijd zo:

S: "Ah An zie je dat daar? Mooi hè?"
À: "Ja zo mooi goud, maar ik heb het zo warm."
S: "Ja Annie het is ook warm" Wooow zie je al die 927473 buddhas daar?
À: Ja zie ik maar hallo zweet jij niet? ik ga dood, ik kan gewoon niet meer afkoelen het is veel te warm waar is die blower ik moet daar staan, ik ga vast hoor.

Terug naar de winkel, deze was ongeveer 15m2 en er werkten zo ongeveer 18 kleine nare Thaise mannetjes met goude tanden en rode monden. Dat rode krijgen ze doordat ze hier allemaal energie dingen slikken, geen idee of het legaal is. En nu serieus het grappigste, HET WAS EEN TROUWWINKEL. Hahaha of Annie en ik even geïnteresseerd wilden doen en een trouw jurk wilden kopen, misschien even wat maten laten opmeten... Nou ik weet niet of die gappie mijn backpack heeft gezien maar m'n schoenen en vest hangen zelfs al aan de zijkant. Geen trouwjurk voor mij en ook geen maatpak voor de toekomstige boy van Annie HAHA. Annie en ik ondertussen een beetje bang omdat ze allemaal om ons heen stonden en toen kwam er eentje: "ja wat doen jullie hier als jullie dit toch niet willen kopen, ga lekker naar een shoppingmall maar verdwijn hier". Uhm oké doei!!!! Onze tuktuk chauffeur dus geen gratis benzine, en wij weer verder rijden maar hij was gestopt met praten tegen ons en ineens waren we weer bij ons hotel, zegt die man: "finish" ik zeg, finish????? Nou het draait dus allemaal om die maffia winkeltjes en gratis benzine en toeristen naar die winkels brengen zodat zij een coupon krijgen. En hahaha toen kwam ik niet meer bij, de mensen die Annie kennen weten dat ze soms best wel lomp kan zijn en als Annie dan ook nog boos is en als klap op de vuurpijl ook nog Engels moet praten gaat dat zo: "YES HALLOOOO WHY FINISHED? WE HAVE WHOLE DAY, I AM NOT GOING PAY FOR YOU, BEN JE GEK OFZO, U CRAZY SO BYE BYE" nou gratis even uurtje vermaak.

We hebben in de 6 dagen in Bangkok heel veel gezien, hele mooie tempels en ook de armoede. Veel gegeten van de straat wat veel meer smaak heeft dan restaurantjes. Het eten is super lekker en vooral pad Thai is top. Ook bananen chips is heeeerlijk(L)(L) ik herkende ook best veel nog van toen ik met mama en papa in Bangkok was. Elke avond weer voetmassage gedaan en teveel geld uitgegeven aan leuke souveniertjes haha. We hadden al bedacht dat we na Bangkok met de nachttrein naar chiang mai wilden gaan, die doet er ongeveer 14u over. Je vertrekt rond 19.35 en je komt dan in chiang mai aan om 10u! De trein was opzich prima, tweede klas met allemaal stapelbedden. Annie onder en ik boven, mijn bedje was zo klein dat zelfs ik niet m'n benen kon strekken en ik kon niet eens op m'n buik slapen en het licht ging ook niet uit. Huilen!!!!! Bangkok was heel erg leuk, het was er super druk en er was veel te zien. De tempels waren echt prachtig maar ondertussen hebben we er al zoveel gezien dat ik echt niet meer weet waar welke is haha. Alles is groot en goud en buddha maar stuk voor stuk mooi.

CHIANG MAI
In chiang mai aangekomen kwamen we er achter dat we nog maar 7 dagen hadden voor ons visum over was, en we wilden ook nog naar Pai.. Zo stom, we wisten dat we 3 dagen chiang mai hadden en 3 dagen pai, en in die 6 dagen zit ook nog een reis dag van chiang mai naar pai en dan de 7de dag van pai naar Laos. Dat is achteraf wel een klein beetje stom geweest om zolang in Bangkok te blijven en misschien iets teveel eilandjes bezocht, maar goed het maakt niet uit. We doen echt wat wij op dat moment leuk vinden dus zo denken we ook. Chiang Mai was echt heeeel erg leuk. Het hostel was goedkoop en schoon en het was er echt heel chill en relax. Het was een selfservice achtig iets, iedere kamer had een roombook waarin je dan opschreef wat je hebt gepakt en later betaalde je alles. Chiang Mai zelf is op de kaart een vierkant. Je kan op ongeveer vier plekken door de gate naar het buiten gedeelte. Annie en ik hebben voor die dagen in chiang mai een scooter gehuurd en hebben we weer alle tempels bezocht die je daar echt wel moest zien. De eerste dag was het opzich nog grappig, je verdwaalt een beetje, kan je hostel niet vinden, je vraagt het.. Logisch dat dat een uurtje langer duurt. Maar als je dan potverdikkie dat elke dag van de drie dagen hebt, en niet tien minuten maar op dag 1 1.5u verdwaald, op dag 2 sochtends en savonds en uur verdwaald en op dag 3 op de snelweg beland is het gewoon niet grappig meer. We zijn echt zoveel tijd kwijt geweest aan het hostel zoeken, niet leuk. We zijn ook naar een tempel op de berg geweest, doi Suthep. Ik denk dat dit, samen met Wat Pho (de 46m lange liggende goude buddha 15m hoog), de mooiste tempel is die ik heb gezien. Het is een soort van complex met alleen maar goude beelden en tempels en kleuren. Het is echt prachtig. We hebben daar een kaarsje gebrand en Lotus bloemen gelegd. Op zondagavond zijn we naar de sunday market geweest. Heerlijk gegeten op straat en allemaal leuke kleine dingetjes gekocht. Annie wil echt ALLES hebben, ik denk dat ze ondertussen wel 8 portemonneetjes heeft want "het is toch zoooooooo schattig". Op maandag hebben we savonds koningsnacht gevierd met een groep van 10 Nederlanders denk ik. Super super leuke avond. We gingen eerst in een cafeetje wat biertjes drinken en daarna door naar Zoë in yellow. Waar heerlijk foute muziek werd gedraaid en leuke mensen waren.

Ohja over muziek, haha ik heb m'n iPad mee waarop ik spotify heb en gewoon een eigen afspeellijst heb staan, maar Annie en ik hebben echt een hele andere muziek smaak. Wisselen van iPod en iPhone gaan we echt niet doen, ik luister nog liever 6362 keer die 20 nummers uit mijn lijst (heb ik op de heenvlucht écht gedaan trouwens, 12u lang 20 nummers op repeat) dan dat ik naar annies muziek moet luister. Alleen als we op de kamer zijn hebben we altijd muziek aan en Annie heeft de knop gevonden hoe je muziek toevoegt. Verschrikkelijk, maar dat vindt ze ook van mijn muziek, maar ik vind het dan wel weer heel leuk als zij nog harder met Stef bos - is dit nou later mee zingt dan ik doe. Haha lafjoe enna

Ik probeer trouwens elke keer echt korter te schrijven maar het is echt onmogelijk. In chiang mai hebben we besloten om met de scooter naar pai te gaan. Dat is ongeveer 4u met de scooter, maar ja -was te verwachten- als je gewoon niet kan kaartlezen doe je er potverdikkie 7.5u over!!!!!!!!! Annie zit altijd achterop, met kop en schouders boven mij uit. En dan gaan we een heuvel over, stoot ze met die veel te grote ronde helm mijn helm aan, schieten we allebei naar voren en dan zitten we allebei op het puntje van de zadel, dit gebeurd zo,n 600 keer aangezien de weg van chiang mai naar pai 762 bochten heeft!!!!! Vond het wel vet, al die bochten en mooie natuur, het was echt dwars door de jungle. We werden ook nog aangehouden door 1 veel te dikke politie agent omdat ik geen internationaal rijbewijs had maar een gewone. We moesten naar het politie bureau óf we moesten terplekke al ons geld geven, eikel!!!!! Ongeveer 15€ dus het viel nog mee en toen mochten we door..

PAI (an gaat verder)
Haiiiii
Aangekomen in Pai, na een scooterrit van ongeveer 8 uur, hebben we ons backpack opgehaald en zijn we, op aanrader van Lies en Hugo, naar een leuk hostel met bungalows gereden. Heel leuk zag het eruit! We kwamen rond 5 uur aan, dus hebben die avond niet veel gedaan. Rondjes gelopen over de nightmarket, met jawel, weer allemaal leuke schattige tasjes, portemonneetjes, ringetjes en andere dingen. Ook zijn er verschillende eetkraampjes, hier stopt Sjeel graag en eet dan het liefst bij ieder kraampje weer wat anders (van sushi, tot loempia's, tot mango, noem maar op). Uiteindelijk kozen we toch voor de heerlijke sushi!!

De volgende dag hadden we een olifantentrekking geboekt. We zijn met de scooter en onze veel te grote helm naar Thom elephants camp gereden. We wisten niet zo goed wat we moesten verwachten, maar hadden er heel veel zin in. Aangekomen bij het olifantenkamp stonden er drie grote olifanten. Nou we durfden er niet eens bij in de buurt te komen en ik dacht echt, hoe ga ik in godsnaam op dat beest klimmen... Na veel pijn en moeite, als een stijve hark toch op de olifant geklommen. Sjeel voorop (op het hoofd van de olifant) en ik er achter. Zonder zitje, dekentje of houvast. Eerst hebben we een stuk langs de weg gelopen en langs de rivier, wat heel leuk was! Heel veel gelachen. Daarna stopten we bij de rivier, de man die met ons meeliep vroeg of we de olifant wilden wassen in het water, dat leek ons natuurlijk heel leuk. Nou, hij was ons eerder aan het wassen, dan wij hem. Ongeveer 3 salto's door de lucht gemaakt en daar lagen we weer met ze tweeën in het water. Ik dacht als we gaan, gaan we met ze allen, dus ik hield Sjeel maar stevig vast elke keer. Waarop ze elke keer zei; Ann, ik kan mij nergens aan vasthouden, waar moet ik mij aan vasthouden, aan de oren? Ann! En ik me maar concentreren op die olifant, wat gaat hij nou weer doen. We vonden het allebei heel erg leuk!! Na onze olifanten rit heeft Sjeel nog even geknuffeld met de olifant, nou ze heeft het geweten, ze ging hoog de lucht in (zie foto's, je gaat heel hard lachen!!)
Aan het einde van de middag zijn we met de scooter naar de Pai canyon gereden. Dit vonden we beide niet heel bijzonder, dus waren we daar ook met 10 minuten weer weg. Zooooooo warm was het, niet normaal.
'S avonds weer lekker wat gegeten op straat en daarna wat gedronken in de Bamboo bar, een heel gezellig barretje met lig kussens en gekleurde lampjes.

Onze laatste dag in Pai zijn we samen met een ander Nederlands meisje naar een buddha gereden hoog in de bergen, heel mooi en natuurlijk bloed en bloed heet. Ik had mijn tissues weer bij de hand en Sjeel dit keer ook.
Als afsluiter zijn we naar een openbaar zwembad gegaan, waar je voor 3€ lekker kan chillen! Heerlijk! Leuke muziek en leuke mensen en 100 mieren die over je handdoek lopen.... Waardoor Sjeel om de 5 minuten zei; "Ann wat heb ik op mijn rug?!" Niks Sjeel, er zit niks. "Je moet even goed kijken, ook bij mijn bikini bandje". En dan ongeveer 10 keer in een uur.

Trouwens, hoe vaak wij wel niet onze backpack in en uit pakken...... Is niet op 2 handen te tellen. Oh oh oh.
Zo moesten we dat om 01:00 uur 's nachts ook doen, want onze wekker ging om 06:00 uur 's ochtends voor de 24 uur durende busrit naar Laos.... Afzien!!
Onze minivan vertrok om 07:00 uur vanaf Pai naar Chiang mai, dit duurde 4 uur in totaal (dit was dezelfde route, als de lange rit met de scooter, met 762 bochten. Dan weet je al hoe laat het is). Aangekomen in Chiang mai, werden we overgezet naar een andere minivan. Deze bus heeft ons naar de grens gebracht, dit duurde 5 uur... Aangekomen bij de grens, hebben we wat formulieren ingevuld en zijn we met een shuttlebus naar de immigratie office gebracht. Daar kregen we ons visum voor Laos. Eindelijk! Vanaf daar zijn we weer in een minivan gepropt, letterlijk gepropt, allebei met het hoofd tegen het dak... Deze bus bracht ons naar het busstation. We dachten, eindelijk een fatsoenlijke VIP bus zometeen, maar nee hoor, wat Sjeel al zei, VIP? Dat kennen ze hier niet. De bus viel nog net niet uit elkaar, spiegels zaten los, tape op de deur.. En hier moesten we 14 uur in zitten!! De bus zat prop vol, ieder plekje was bezet, mensen en kinderen zaten in gangpaden en lagen voorin de bus bij het raam, het is dat de laadruimte vol met koffers en backpacks lagen, anders zaten daar ook nog mensen.....
Nou na 2 uur rijden werd ik al helemaal gek en Sjeel ook. Sjeel haar stoel kon nog iets naar achteren. ik denk 5 cm, maar diegene voorhaar dacht ik ga lekker bij Sjeel op schoot liggen! Mijn stoel heeft ongeveer 14 uur lang kaarsrecht opgestaan en Sjeel had 14 uur lang iemand op schoot. Helemaal top!
En ohja, de wegen zijn hier niet van asfalt, maar gewoon van losse stenen. Dat je elke keer net niet de berg afglijdt. .
Ik wist niet hoe snel ik de bus uit moest gaan, toen de buschauffeur zei, laatste stop; Luang Prabang, eindelijk!!

Aangekomen in Luang Prabang zijn we met drie Zweedse jongens, die in dezelfde ellendige bus zaten op zoek gegaan naar een hostel. Na drie rondjes lopen in de hitte en een veel te zware tas hadden we een hostel gevonden, Central Backpackers, lekker toepasselijk.. Hier hebben we 1 nacht geslapen. Prima hostel, met leuke mensen!
De andere 2 nachten hebben we doorgebracht in een heel fijn en mooi hotel, die de ouders van Sjeel ons cadeau gaven. Heeeeerlijk! (Heel erg bedankt)
In Luang Prabang, hebben we onze vaste routine gedaan, een scooter huren en zijn we naar de waterfall gereden, Kuang Si, heeeeeeeel erg mooi! Super helder licht blauw water. Lekker in gezwommen. Daarna moesten er natuurlijk een stuk of 20 selfies gemaakt worden. Zie je ons als staan, lekker in de bikini, helder blauw water en een selfiestick. Af en toe nog even een Chinese man en vrouw die met ons op de foto wilde. Prima, kan allemaal!

De andere dagen hebben we een beetje rond gecrost op een fiets, we dachten, we doen eens gek, laten we een fiets huren. Heel leuk! Lekker warm ook. We zijn naar twee tempels gefietst en naar het Royal palace museum.
Luang Prabang vloog ontzettend snel voor bij.. Op dit moment zijn we onderweg naar Vang Vieng in een best prima bus dit keer, ik ben heel benieuwd!!

Dikke kus van ons
Doeiiiii

P.s kijk ook naar de foto's bij het verhaal!

  • 06 Mei 2015 - 09:02

    Wiebe:

    Hoe leuk istie... weer! Wie verre reizen doet kan veel verhalen...Geweldig!!! Mama huilt van het lachen, achter de Ipad. J/W

  • 06 Mei 2015 - 10:10

    Opa En Oma S:

    Hallo ladies,

    Weer een prachtig reisverhaal, opa en ik hebben er weer van genoten.
    De foto's zijn ook erg mooi en leuk vooral van de olifanten.
    Nou lieve meisjes nog heel veel plezier en doe voorzichtig.
    Dikke knuffel en veel liefs van ons. XXX

  • 06 Mei 2015 - 11:45

    Liselotte:

    Wat een avontuur, ik lig weer helemaal dubbel! XXXXX

  • 06 Mei 2015 - 12:14

    Jolie:

    Heeeel leuk om te lezen maissies! Mis jullie heel erg :(
    XXXXXXXXX luf jullie

  • 06 Mei 2015 - 14:53

    Tante Gerda:

    ooo wat geweldig geschreven meisjes !! Lig echt soms in een deuk om de verhalen maar ook de manier van schrijven !! Sjeel schrijft zoals ze praat daardoormis ik niets van de intonatie waardoor het allemaal nog leuker wordt !
    Super hoor Annie en Sjeel
    Dikke kus van ome Johnny & tante Gerda
    Ps mooie foto he van Granny

  • 06 Mei 2015 - 20:19

    Oma En Opa Meijerink:

    Een erg mooi verhaal over jullie ervaringen en gebeurtenissen als "back-packer" in den vreemde.
    Nou, het is wel van hot naar haar, afgewisseld met urenlang busvervoer en halsbrekende toeren op
    een scooter, een ellenlange treinreis en/of tuffen in een tuk-tuk.
    Het is wel de manier om het land te leren kennen en te zien hoe de mensen daar leven, zodat je straks
    kunt zeggen: "Blij dat ik weer bij mama en papa ben" of niet soms.
    Foto's onderstrepen jullie verhalen maar al te goed en geeft ons ook een idee hoe jullie je reis ervaren.
    Met een schat aan herinneringen en een overdosis ervaringen, zien we jullie straks weer veilig thuis komen.
    Geniet nog volop en onze liefste wensen sturen we jullie beiden toe en ..........laat ons mee genieten van
    jullie belevenissen.
    Een handvol knuffels en nog veel plezier, meiden!

  • 06 Mei 2015 - 20:33

    Dieuwke:

    Heel erg leuk! Ik krijg weer heimwee. Lekker chillen daar!! xxx

  • 11 Mei 2015 - 10:21

    Dorien:

    oh zo leuk om te lezen!! Geniet ervan meiden. xxxxxxx

  • 13 Mei 2015 - 08:28

    Ebelien:

    Lieve Sjeel en Annebeth!!! Geweldig jullie verhalen, zoooo leuk om te lezen!! Heel veel liefs!

  • 18 Mei 2015 - 23:16

    Viva:

    Hey schatjes, het klinkt echt awesome allemaal! En ook de foto's zijn echt prachtig! Geniet er van, maar dat gaat wel lukken volgens mij! Xxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vangviang

Sjeel

Actief sinds 31 Maart 2015
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 7771

Voorgaande reizen:

30 Maart 2015 - 10 Juli 2015

Annie en ik door zuid oost Azië

Landen bezocht: