VIETNAM !! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sjeel Meijerink - WaarBenJij.nu VIETNAM !! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sjeel Meijerink - WaarBenJij.nu

VIETNAM !!

Blijf op de hoogte en volg Sjeel

27 Juni 2015 | Vietnam, Hanoi

Hello skatjes. Hier ons ena laatste reisverslag..
Vanaf Koh Rong zijn we terug gegaan met de speedferry naar Sihanoukville, we zouden eigenlijk vanaf hier meteen doorgaan naar Vietnam maar dit plekje is zo ontzeggend leuk en gezellig dat we hier nog 4 dagen blijven. Ook omdat onze buddies hier zijn! Canadezen, 2 Nederlanders en een meisje uit Engeland haha. Het is té gezellig hier!! We willen echt niet weg maar we komen in tijdnood als we niet doorgaan.. Annie heeft hier trouwens een piercing laten zetten (ik zei dat het mooi was aangezien ik m zelf al heb haha)!

HCMC
Via Cambodja Sihanoukville (wat onze favoriete plek is tijdens onze hele reis) zijn we met de sleeping bus naar Ho Chi Minh city gegaan (Vietnam!). Deze bus was denk ik geen bus meer te noemen maar meer een krakkemikkig-rij-hem-maar-in-het-ravijn bus.. Maar gelukkig deze 17u durende rit overleefd! Veilig in Vietnam aangekomen kregen we echter de shock pas, wat is HCMC druk!!!!! Overal scooters en mensen die overal lopen.. We kwamen uit zo een rustig plekje aan het strand waar de kroeg eigenaren ons net leerden kennen.. Wat een verschil!!!! We moeten eerlijk zeggen dat we de eerste dag ook geen reet aan vonden. We hebben in het park mensen van de universiteit leren kennen die onze tijd in HCMC echt super hebben gemaakt. Zij zijn 2 dagen met ons mee geweest naar alle bezienswaardigheden. Het war museum, de cu chi tunnels en nog wat paleizen. De cu chi tunnels waren heel indrukwekkend, mensen hebben gewoon jaren onder de grond geleefd om de bommen te overleven. Het is heel vreemd en claustrofobisch om zo onder de grond te gaan. Heel donker en benauwd, niks voor ons.. Op de foto's kun je zien hoe klein de ingang ook was!! Vanaf HCMC zijn we naar Mui Né gegaan, we misten het strand haha dus we zijn lekker met de sleeping bus door gegaan!

MUI NE
wat een heeeerlijk plekje! Sliepen lekker in onze eigen kamer aan het zwembad en super dicht bij het strand. Gelukkig is er in Mui Ne helemaal geen een tempel of paleis dus we kunnen lekker 3 dagen chillen (alweer, zegt Annie) (Aangezien we 4 weken hebben in Vietnam kunnen we overal maar maximaal 4 dagen blijven...) we zijn dan ook heerlijk naar het strand geweest elke dag!! Savonds kun je hier ook uitgaan in de dragon bar, met ligbedden die over het strand uitkijken, dansen met je voetjes in het zand en shisha roken (waterpijp). Zo leuk!! Hier waren we dan ook weer elke avond te vinden.... Een van de locals die we in HCMC hebben ontmoet, ging toevallig bij zijn ouders op bezoek die wonen in mui ne! Hij heeft ons op z'n scooter opgehaald en we zijn gaan toeren door mui ne, langs stranden rijden en vooral het mooie waren de zand duinen. Wit en groot!!! Misschien herkennen jullie die wel van mijn Facebook foto! Zo gaaf om van die duinen af te sleeën, onwijs bijzondere ervaring!! Annie voorop en ik er achter, samen op een plastic plaatje dicht tegen elkaar aan en glijden maar!!!!! Haha

HOI AN
Vanaf mui ne naar hoi an was ongeveer 17u.. We kijken nergens meer van op.. De rit was ongelofelijk mooi!! Je rijdt langs de kust en ligt in je bedje te kijken naar de witte stranden en blauwe zee met allemaal vissersbootjes!! Wauwie! En joooongens Hoi An is zo gaaf!!!! Het is mega schattig en leuk. Het is een klein dorpje waar wij alles op de fiets deden en je kan er allemaal dingen laten maken voor vet weinig dus Annie en ik hebben beide een jurkje laten maken! En toen dachten we.. Oke we willen ook wel een bikini, dus laten we ook een bikini maken.. En dan kennen we geen grenzen meer dus hebben we voor het gemak ook even schoenen op maat laten maken haha!! (Zo leuk zijn ze geworden dat Pien ook wel een paar wilde.. Bedankt, ik sleep nu maatje 38 ÉN 41 mee in m'n backpack HAHA). Wij konden hier wel uren rond wandelen en elke dag opnieuw, we zijn hier ook 5 dagen gebleven want de volgende bestemming "Hue" schijn je in een dag te kunnen doen. Savonds liepen we door de stad langs allemaal kraampjes en winkeltjes onder super mooie lampionnen, het was zo idyllisch!! Prachtig ik zou hier zo weer terug gaan! Ook omdat het strand 2 km verderop is. Heerlijke ligbedden die je voor 1€ per dag kan huren haha, 3 dagen heerlijk aan het strand gelegen. Mensen waren zo vriendelijk en ja... Het uitgaan was ook leuk haha hier hebben we echt iets gedaan wat we normaal nooit zouden doen en ben blij dat ik het kan navertellen want slim was het niet. Annie en ik hadden eerst ergens wat gedronken waar je gratis wodka redbull drinkt en vanaf 11u is het 2 emmers (!!) halen 1 betalen. Hihi dat klonk ons wel leuk in de oren haha en toen moesten we dus door naar de late night bar maar dat kon alleen per scooter. Nou iedereen hier stapt echt met gezinnen en al op de scooter dus om geld te besparen gingen annie en ik ook maar even met z'n 3 op de scoob. Je moet je tenslotte aanpassen aan de plaatselijke cultuur.. Pfff ik zat strak tegen dat mannetje aangedrukt met m'n sandwich in m'n linkerhand en m'n biertje die ik nog had aan de rechterkant en annie zat met twee benen aan een kant (alsof het een fiets was) met haar sandwich te schreeuwen: "SjeeI kijk!!! Ik zit gewoon met twee benen aan een kant!!! Hahahaha Sjeel!!! Hahaha kijk wat ik doe!!!"

En ja dit was veel te gevaarlijk maar we moesten het eens doen.. Dus ook maar gedaan om thuis te komen en toen heeft onze chauffeur ons met zn vrienden omsingeld en ze pakten al ons geld. Eikels. Het gebeurde echt binnen 1 seconde en toen waren ze alle 6 meteen weg en wij hadden geen geld meer. Gelukkig beide ongedeerd en het was "maar" geld..

HUE
Vanaf Hoi An zijn we met de scooter naar Hue gereden. Dit duurde ongeveer 7u! Super mooie rit, lekker weer een uur lang de verkeerde kant op gereden. Wij zijn echt twee domme dozen op een scooter want we rijden gewoon en vergeten dan kaart te lezen. Half uur te ver rechtdoor betekent ook een half uur terug. Grrrrrr!!!!! Maar het was het waard, het uitzicht was geweldig. Hoog door de bergen, langs het strand, door wijkjes heen.. Je ziet het op de foto's hoe prachtig het was! 150 km!! Lekker skeuren door dorpen heen, continu op de toeter drukken haha!! (Zo werkt dat hier, als je iets veranderd qua pad dan toeter je 10x alsof je leven er van af hangt) Hue zelf was niet echt super leuk! Er waren onwijs veel tempels paleizen en dingen van vroeger. We zijn er heen geweest maar na een uur keken we elkaar aan en toen hebben we besloten dat we niet meer naar tempels en dat soort dingen gaan. We hebben zo ongelofelijk veel tempels bezocht dat we geen idee hebben welke wat ook al weer was, het is zo zonde van onze tijd en we interesseren ons er niet meer voor. We hebben zoveel moois gezien, zoveel indrukken op gedaan dat niets meer dat kan overtreffen. (Denk aan de killing fields, cu chi tunnels, Ankhor wat, tempels in Thailand).. We hebben een scooter gehuurd en zijn lekker rond gaan rijden en nog een poging gedaan tot uitgaan maar hier gaan alleen maar locals uit. Geen reet aan.. Dus een paar avonden op tijd ons bed in was ook niet verkeerd!

HANOI
In Hue hebben we bij ons hostel een pakket gekocht voor de castaways naar Halong Bay. Dit is een 3 dagen 2 nachten pakket naar HalongBay, je gaat dan cruisen en kajakken. (Zoveel zin in). In Hanoi zelf hadden we één dag, we kwamen donderdag om 7u met de nachtbus aan en vrijdag 630u werden we opgehaald voor halong bay. Die dag hebben we niet zoveel bijzonders gedaan! Rond gelopen in het old quarter, een fiets tocht langs monumenten gemaakt en vooral veel marktjes bezocht en rustig aan gedaan. We komen toch nog 2 x terug in Hanoi dus dan genoeg tijd om dingen te bezoeken als we willen.

HALONGBAY CASTAWAY!!!!
Oke nog nooit is iets zo dicht bij sihanoukville gekomen, onze nummer 1 favo place. Oke samen met VangVieng staan deze 3 op nummer 1. We gingen vrijdagochtend met 2 bussen naar halong bay, de reis duurt ongeveer 4u voordat je op je private island bent. Bus-boot-bus-boot en toen kwamen we aan.. Kijk de foto's en je snapt wat ik bedoel. Holyshit!!! Privé eiland met 6 bungalows alleen voor onze groep. 1 bar waar alles gebeurd en een privé strand!! Het was echt vet. De eerste dag gingen we tuben. Je hangt aan zo'n bank achter een speedboat en die gooit je er dan even leuk 4 keer af en dan is t klaar haha, wel heel grappig overigens. Jammer dat m'n arm onder blauwe plekken zit. Als je aan komt op het eiland krijg je een paar regels.. (Ik ben vergeten te zeggen dat het eigenlijk een party-drink-cruise is ipv cultuur cruise) regel 1: je drinkt altijd met links. Word je betrapt met rechts, dan moet je dat drankje in een keer leeg drinken. Ongeacht of het een fles pure wodka is of een glaasje water)
Annie; en iedereen houdt je in de gaten!!!! Iedereen..
Regel 2: nadat je betrapt bent met rechts drinken en je drinkt dat drankje perongeluk met je rechterhand verder op dan moet je een nieuwe halen en wederom in een keer opdrinken.. Regel 3: de woorden "mine" (zo egoïstisch) en "ten" mogen niet genoemd worden. Noem je ze wel moet je 10 keer opdrukken.

Ook hing er een bel op het eiland in de bar, als iemand op de bel sloeg dan kreeg iedereen die naar de bar kwam een blikje bier (klinkt heel oncharmant he?) die je wederom in een keer op moest drinken... Je kan wel raden dat dit extreem vaak voorkwam haha!

Zaterdags gingen we op een cruise. 10 uur tot 17u smiddags! Halong bay is een van de 7 wereld wonderen en dat was het inderdaad, geweldig mooi die grote rotsen uit het water. (Zie foto's) We vaarden er tussen door, konden zwemmen en van de boot af springen en ook hebben we een uur gekayakt (?) door het blauwe water en tussen de hoge rotsen. De muziek stond keihard op het dek, de zon scheen fel en iedereen dronk lekker biertjes. Het was veeeel te snel voorbij. Zoveel leuke mensen ontmoet, iedereen dansten en dan besef je dat je gewoon aan het feesten bent, in de zon midden in halong bay en je terug vaart naar je eigen privé eiland. Pfff.. Zo mooi!! Na de cruise kregen we avond eten en het feest ging vrijwel direct door, hele avond nog door gefeest en toen was het tijd om te slapen voor ons want we voelden ons niet zo lekker (haha... Sorrry..... Kwam heus niet door de drank) en we dachten, nou het is echt midden in de nacht.. Hahahaha Annie en ik lagen er om 9u savonds af.. Genant...) zondag gingen we weer terug naar Hanoi!

HANOI
Vanaf Hanoi zijn we eigenlijk direct door naar Sapa gegaan waar we even een nacht goed zijn bijgekomen van ons Halong bay avontuur. We waren beide echt 2 volledige dagen zo intens brak dat we onze rust echt meer dan nodig hadden. Lekker gegeten in de stad (sushi) en gewandeld door Hanoi zelf. Hanoi is best leuk, alleen ook weer erg druk. Overal scooters en geen strand of zwembad. De hostels hier zijn heel leuk. We hangen veel rond savonds in de bar en ze organiseren beerpong challenge en beerbingo.

SAPA
Met de minivan naar sapa was ook een ervaring op zich. Normaal doet deze minivan er zo ongeveer 5-6u over. Onze chauffeur heeft er 4 uur overgedaan. Ik hield m'n hart vast en heb echt een paar keer gezegd dat die belachelijk reed, het was ongeveer 1 uur lang snelweg waar die 180km reed en toen vroeg ik of ik naar de wc kon en hij baalde gewoon dat die moest stoppen!!!! Daarna was het echt lang door de bergen met allemaal bochten en hij reed echt als een malloot! Echt een sukkel!!! Sapa zelf was heel mooi wat natuur betreft maar er is behalve een trekking geen fuck te doen. Echt mega Boring en het regent ook nog eens altijd. Sochtends herfst , smiddags zomer, namiddag lente en savonds winter. Natuurlijk is de winter wel wat milder maar er zijn echt 4 seizoenen in een dag. Het was heel bijzonder en mooi om dat te zien maar we hebben veel mensen gehoord die verliefd worden op sapa maar bij ons is die vonk niet overgeslagen haha. We hebben een 2 daagse trekking gedaan die heel leuk was. We werden opgehaald door allemaal locals die echt in de bergen nog leven met hun eigen soort kleding (zie foto's) ze kunnen best goed Engels wat ze leren van de toeristen die er komen. We moesten 20km lopen naar hun dorpje, nou niet lopen maar HIKEN! Jezus het had geregend dus het was een grote modder bende en zoooo glad!!! We moesten worden vast gehouden door de locals om ook maar een stap te zetten, veel van onze groep gleden uit en dat was natuurlijk erg grappig. Maar 5.5u door de bergen, door zand en modder in de regen is echt geen pretje. Het uitzicht maakte wel alles goed. De rijstvelden zijn prachtig en de buffalo's waarmee ze de rijstvelden ploeteren zijn ook zo bijzonder om te zien. (Zie foto's). Savonds sliepen we bij een mevrouwtje (local met een houten huisje) thuis die voor ons kookte. We sliepen met z'n 6 op haar zolder op een matrasje ingewikkeld in een klamboe haha. Ze had super lekker gekookt savonds en sochtends ook heerlijk ontbijt. We moesten alleen wel met haar rijstwijn drinken wat ze zelf had gemaakt, (net zoals de rijst dat we aten kwam van haar rijstveld, lekkerste rijst ooit). Rijstwijn is zo ontzettend sterk !!!! Puur vergif is en zij tikte er zo 3 weg! Haha) de dag erna moesten we WEER door met lopen, an en ik lopen ook echt op skere schoenen, all stars.. We dachten dat het een mega goed plan was om nieuwe schoenen te kopen, pffff BLAREN!!! Echt overal blaren en dan moet je ook nog bergen door en klimmen en afdalen en Jezus wat een domme beslissing haha.. Het was het waard.

HANOI
Nu zitten we vanuit sapa allebei gebroken in de bus. Overal spierpijn, we kunnen beide niet bewegen of draaien want onze voeten kuiten heupen en benen zijn afgestorven. Het is zo erg, wat een spierpijn. We zijn ook niks gewend... Het is nu zaterdag, dinsdag vliegen we naar Hong Kong toe! Laatste 9 dagen zijn in gegaan.. Tijd vliegt..

DIKKE ZOEN
P.S: even een grappige conversatie tussen an en mij hahahaha ik had de slappelach en keek echt van, meen je dit? We zaten rustig te kaarten en hadden het over wat we hebben gedaan tot zo ver.

S: Ik vind dat de tijd wel erg snel gaat..
A: Ja zeg dat wel, het is al bijna half 9.
S: ............. -.-'

• 27 Juni 2015 - 14:08

Pien:

hahahahahaha wat een stelletje gekken zijn jullie toch!!!!! heerlijke verhalen weer! kom maar snel terug want ik mis jullieeeeeeee

one luf xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 27 Juni 2015 - 14:29

Tante Gerda :

Wauuuuewww , zo gaaf en wat mooi zeg dat jullie Hoi-An ook zo leuk vonden !!! De plaatsten zijn bijzonder en wat eenlieve mensen he !
    Dezelfde steden ook gezien met als klap op de vuurpijl Halong Bay he !!!
    Heb een prachtige film gemaakt ( al zeg ik het zelf ) jullie zijn van harte. Uitgenodigd om de film te komen bekijken .Wat geweldig dat jullie het zo fijn hebben!
    Nou lieve meisjes !!! Geniet nog en hoor heeeeel graag jullie verhalen !